Σωστή και λειτουργική διαχείριση χρόνου: 4 τρόποι για να κάνουμε τον χρόνο τον καλύτερο μας φίλο.

διαχείριση χρόνου

Για πολλούς ανθρώπους η έννοια και η διαχείριση χρόνου αποτελεί ένα μόνιμο πρόβλημα, το οποίο καταλήγει να δημιουργεί άγχος, ανεπιθύμητα αποτελέσματα, ακόμα και σοβαρές δυσλειτουργίες στην εργασιακή, κοινωνική και οικογενειακή ζωή τους. Αυτό βέβαια δεν αποτελεί ένα καίριο φαινόμενο.

Οι ανησυχίες και ερωτήσεις γύρω από την έννοια του χρόνου εκφράστηκαν ήδη από τα αρχαία χρόνια όταν ο Aριστοτέλης προσπάθησε να απαντήσει σε ερωτήματα, όπως είναι: «Tί είναι ο χρόνος; Πώς λειτουργεί; Μήπως απλά κυλά όπως ακριβώς κάνει και ένα ποτάμι έχοντας μια αφετηρία και ένα τέλος; Ή μήπως ξεκινά και σταματά όποτε και όπου θέλει; Και εμείς επηρεαζόμαστε από αυτόν ή μας προσπερνά αδιαφορώντας πλήρως για την ύπαρξή μας;»

Aυτό που θα εξετάσουμε στο παρόν κείμενο είναι το πως μπορούμε εμείς να αποδώσουμε μία πιο προσωπική έννοια στην φύση του χρόνου και πως μπορούμε να τον διαχειριστούμε καλύτερα με σκοπό πρώτον να τον κατανοήσουμε και δεύτερον να τον κάνουμε σύμμαχο μας για μία δημιουργική και ισορροπημένη καθημερινότητα. Αν μεταφερθούμε στην σημερινή πραγματικότητα θα παρατηρήσουμε ότι στις ζωές μας οι γρήγοροι ρυθμοί, η ένταση και πίεση του να είσαι αποτελεσματικός, ο ανταγωνισμός, οι πολυάριθμες εργασιακές, κοινωνικές και προσωπικές υποχρεώσεις καθώς και η υποσυνείδητη απαίτηση να ανταπεξέλθουμε άρτια στις υποχρεώσεις είναι αυτά που υποκινούν το πρόγραμμα της καθημερινότητας μας. 

Αναμενόμενα αποτελέσματα αυτής της κατάστασης αποτελούν η απογοήτευση, αγχογόνες διαταραχές, ανηδονία, συμπτώματα κατάθλιψης και αγχογόνων διαταραχών καθώς και την εμφάνιση των πολύ συχνών κρίσεων πανικού.

Για αυτόν τον λόγο θα παραθέσουμε κάποιες βοηθητικές πρακτικές, ώστε να καταφέρουμε να διαχειριζόμαστε καλύτερα τον χρόνο μας και να μην πνιγόμαστε στο πρόγραμμα μας.

Σωστή και λειτουργική διαχείριση χρόνου:

1. Αγοράστε ένα σημειωματάριο-ημερολόγιο.

Το να καταγράφουμε όλες μας τις υποχρεώσεις και αυτά που προκύπτουν μέσα στην ημέρα έχει διττό σκοπό. Πρώτον μπορούμε να βάλουμε προτεραιότητες για το τι θα πραγματοποιήσουμε πρώτα και έπειτα να μπορέσουμε να τα θυμόμαστε όλα, για να αποφύγουμε τυχόν εργασιακά προβλήματα ή άλλες αστοχίες που μπορεί να προκαλέσουν ένταση και άγχος. Έχοντας μία ολοκληρωμένη εικόνα για όλο το πρόγραμμα μας, αποβάλλουμε περιττό άγχος και στρές και είμαστε πιο χαλαροί στην ημέρα μας.

2. Καταγράψτε τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους σας.

Το να καθορίσουμε ποιοι είναι οι άμεσοι στόχοι και ποιοι επακολουθούν μετά, θα μας βοηθήσει να θέσουμε σωστά τις προτεραιότητες μας, προσαρμόζοντας τες πάντα στο χρονικό και ημερολογιακό πρόγραμμα, το οποίο και αυτό με την σειρά του προσαρμόζεται στο χρονικό περιθώριο που απαιτείται για να υλοποιηθούν οι στόχοι μας.

3. Nα είστε θετικοί σε συνεργασίες.

Το να συνεργαζόμαστε με άλλους ανθρώπους ή το να δουλεύουμε ομαδικά σε κάποια εργασία ή δραστηριότητα, σημαίνει τον καταμερισμό εργασιών και υποχρεώσεων και αυτό αυτόματα αποσύρει την πίεση ενός φορτωμένου προγράμματος. Με αυτόν τον τρόπο κερδίζουμε χρόνο και ολοκληρώνουμε σύντομα τις δραστηριότητες μας. Ο χρόνος αυτός περνάει ευχάριστα και δημιουργικά, προάγοντας τις κοινωνικές μας δεξιότητες, οι οποίες είναι απαραίτητες για μία συνεργασία.

4. Προγραμματίστε τον ελεύθερο χρόνο σας.

Το να παίρνουμε βαθιές ανάσες και να βρίσκουμε πολύτιμο χρόνο για τον εαυτό μας, για τα χόμπι μας και τα αγαπημένα μας πρόσωπα είναι το μαγικό κλειδί για να επιτύχουμε μία ισορροπημένη και ευχάριστη καθημερινότητα. Καθώς ο χρόνος τρέχει και μαζί με αυτόν όλα τα δρώμενα της ζωής μας, είναι απαραίτητο να απομακρυνόμαστε από όλα αυτά, ώστε να δούμε που βρισκόμαστε ψυχικά, συναισθηματικά και νοητικά μέσα στον τρόπο ζωής που επιλέξαμε. 

Αυτός ο χρόνος είναι πολύτιμος αν θέλουμε να πραγματοποιήσουμε αλλαγές στην ζωής μας, να ξεκαθαρίσουμε καταστάσεις, να πάρουμε αποφάσεις και να ξανά επαναπροσδιορίσουμε τους στόχους μας και τις επιθυμίες μας. Για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε σωστά τον χρόνο μας πρέπει πρώτα να αποκτήσουμε βαθιά επίγνωση για το τι συμβαίνει μέσα μας, να το αποδεχτούμε και εν τέλει να το δηλώσουμε μέσα από τις επιλογές μας και τους στόχους μας.

“How we spend our days is, of course, how we spend our lives. What we do with this hour and with that one, is what we are doing.”  ― Annie Dillard, The Writing Life