Σάσσα Χατζηπαππά

Η Σάσσα είναι πιστοποιημένη δασκάλα Yoga & Meditation Counsellor! Οργανώνει ειδικά Surf & Yoga Retreats το καλοκαίρι συνδυάζοντας τον τουρισμό, την φύση την χαλάρωση και φυσικά την εκγύμναση του σώματος και του μυαλού! Αγαπάει την δουλειά της και χαίρεται να εξελίσσεται μαζί με τους συμμετέχοντες στα μαθήματα της! Είναι ιδιοκτήτρια ενός χαλαρωτικού και πλήρους εξοπλισμένου κέντρου Yoga, “Peacock Yoga School” και την συναντήσαμε για να μας μιλήσει για την φιλοσοφία της Yoga και πως αυτή βοηθάει τον άνθρωπο να φέρει εις πέρας κοινωνικές δυσκολίες, άγχη και ψυχοσωματικές ενοχλήσεις και άλλες διαταραχές διάθεσης!

Ποια είναι η φιλοσοφία της YOGA?

H Yoga είναι ένα ινδικό φιλοσοφικό σύστημα, όπου περιέχει πρακτική εφαρμογή. Η Σανσκριτική λέξη Yoga σημαίνει ζυγός που ενώνει δύο ζώα, αλλά μεταφορικά σημαίνει σύζευξη αντίθετων δυνάμεων.

Ποιο στυλ YOGA σου αρέσει πιο πολύ να διδάσκεις και γιατί;

Μου αρέσει να διδάσκω Yoga περισσότερο, γιατί αντιλαμβάνομαι ότι μέσα στους γρήγορους ρυθμούς που ζούμε,  μία παύση είναι απαραίτητη για να αναδιοργανώσεις την μέρα σου. Όλη η ζωή μας κινείται σε ρυθμούς Yang* και έτσι μία Yin** πρακτική θα λέγαμε ότι δίνει την αίσθηση της ισορροπίας. Πρόκειται για μία αργή διαλογιστική πρακτική, στην οποία ο ασκούμενος παραμένει 3-5 λεπτά σε μία διατατική άνετη θέση, ενεργοποιώντας έτσι τον συνδετικό ιστό και τους μεσημβρινούς του σώματος(= βίο-ενεργειακά κανάλια, όπου ρέει ζωτική ενέργεια).

*(Yin: είναι το σκοτάδι η γυναίκα η σελήνη ή ακινησία, χαρακτηρίζεται από κρύο, ακινησία και σταθερότητα)

**(Yang: είναι η μέρα ο άντρας, η ζέστη, η κίνηση, οι περισσότερες ασκήσεις και αθλητικές δραστηριότητες χαρακτηρίζονται από αυτόν τον τύπο άσκησης)

Ποια η σημασία του Meditation στον σύγχρονο άνθρωπο; Δώσε μας ένα ορισμό για το τι ακριβώς αποκαλούμε Meditation;

Μέσα στους στρεσογόνους ρυθμούς που ζει ο άνθρωπος, η χαλάρωση και το meditation αποτελούν καταστάσεις εξαιρετικά ωφέλιμες, καθώς κατεβάζουν την πίεση του αίματος, ενισχύουν την δημιουργικότητα, φέρνουν αταραξία στο νευρικό σύστημα και διαύγεια στον νου. Να τονίσω, βέβαια ότι είναι πολύ διαφορετικά. Η χαλάρωση είναι η ήρεμη κατάσταση του υλικού μας σώματος και του νου χωρίς να υπάρχουν συγκρούσεις και εντάσεις, ενώ ο διαλογισμός είναι η δραστηριότητα που φέρνει τον νου σε ισορροπία με τον εσωτερικό εαυτό, έτσι ώστε να δημιουργείται γαλήνη. Το ένα διαδέχεται το άλλο. Πρώτα υπάρχει η  χαλάρωση και μετά ακολουθεί το meditation. Και οι δύο στρατηγικές ή αλλιώς τεχνικές θέλουν χρόνο, εξάσκηση και υπομονή. Τα αποτελέσματά τους είναι θαυμαστά στον άνθρωπο. Αποτελούν στήριγμα σε περιπτώσεις πίεσης και ψυχικής οδύνης.

Σε πόσο καιρό μπορεί να το επιτύχει αυτό ο ασκούμενος;

Δεν έχει να κάνει με τις μέρες αυτό, αυτό έχει να κάνει με το πότε είναι ο ίδιος έτοιμος και πόσες σκέψεις είναι αυτές. Πόσες δύσκολες και πόσο έντονες. Μπορεί να του πάρει καιρό.  Έχω δει περιπτώσεις να θέλουν έναν χρόνο για να φτάσουν στον στόχο αυτόν και περιπτώσεις από την άλλη να θέλουν πολύ λιγότερο. Φυσικά εξαρτάται και από την συχνότητα που συμμετέχει ο ασκούμενος. Στη Ying πρακτική, όσο προχωράει ο ασκούμενος στην διαδικασία, το μυαλό αδειάζει. Φτάνουμε σε ένα επίπεδο, μέσα στο οποίο δεν βρίσκεται τίποτα από σκέψεις, σε ένα δημιουργικό κενό.  Καλλιεργείς το μυαλό σου και το αδειάζει από κάθε τι περιττό και ασήμαντο για τον ίδιο. Είναι έτοιμο το μυαλό να δεχτεί οτιδήποτε θετικό. Προετοιμάζεις το μυαλό σου για να δεχτείς πνευματικά ερεθίσματα, πριν από το διάβασμα για παράδειγμα ή για την δημιουργική σου παραγωγική δραστηριότητα.

Μπορεί να διαχειριστεί ο ασκούμενος την μοναξιά με την οποία έρχεται αντιμέτωπος μέσω αυτού του μαθήματος;

Ναι, βέβαια έχει ένα συναισθηματικό κόστος όλο αυτό. Έχουμε δει κατά καιρούς ασκούμενους να δακρύζουν κατά την διάρκεια της πρακτικής, να νιώθουνε έντονη δυσφορία μέσα στην στάση που βρίσκονται. Οι στάσεις αυτές είναι σωματικές. Μπαίνουμε σε μία διατατική στάση, στην οποία δουλεύουμε έντονα μία διάταση, που δεν είναι όμως μυϊκή, δουλεύουμε κυρίως τους συνδετικούς ιστούς και τα οστά. Οπότε και το σώμα είναι απασχολημένο εκείνη την στιγμή. Νιώθει δυσφορία στο σώμα, αλλά δυσφορία συναισθηματική. Είναι δύσκολο να το διαχειριστεί κανείς κυρίως συναισθηματικά. Αλλά αυτό αλλάζει μέρα με την μέρα, εξάσκηση με την εξάσκηση. Σίγουρα όμως η διαδικασία αυτή είναι πολύ έντονη.

«ΠΑΡΟΝ». Ποια η σημασία του στην φιλοσοφία της γιόγκα;

Το παρόν είναι το πιο σημαντικό από όλα στην γιόγκα και στον διαλογισμό. Θέλουμε να είμαστε στο παρόν. Το σώμα μας και το μυαλό μας έχει την τάση να μένει στο παρελθόν και στο μέλλον, αυτό που μας βοηθάει να είμαστε στο παρόν είναι η αναπνοή για αυτό και η παρατήρηση μας είναι πάντα γύρω από την αναπνοή. Είναι κάτι που μας κρατάει στο παρόν. Στους διαλογισμούς πάντα θέλουμε μία παρουσία στο παρόν για αυτό και χρησιμοποιούμε τεχνικές που μας κρατάνε συνδεδεμένες πάντα με το παρόν. Ο Oso έχει πει κάτι πολύ εύστοχο για το παρόν «Δεν πρέπει να ανησυχούμε για το παρελθόν και το μέλλον, γιατί το ένα δεν είναι πια, το άλλο δεν είναι καν.»

Μπορείς να αναφέρεις ένα περιστατικό πελάτη, στον οποίο παρατήρησες η συστηματική άσκηση της YOGA να δίνει μία νέα πνοή στην πορεία της σωματικής και ψυχικής υγείας του;

Λαμβάνουμε συμπεράσματα από  πολύ απλές παθήσεις, μέχρι σύνθετες νευρολογικές παθήσεις. Από παθήσεις που τις καταλαβαίνουμε πολύ εύκολα, όπως για παράδειγμα πολύ νευρικούς ανθρώπους, που έρχονται στο μάθημα και δεν θέλουν να καθίσουν στις ασκήσεις χαλάρωσης ή θέλουν να κρατάνε τα μάτια τους ανοιχτά κατά την διάρκεια του medidation. Άνθρωποι που δεν μπορούν να ηρεμήσουν και καταβάλλονται από το στρες της καθημερινότητα. Παρολ’ αυτά, βλέπουμε μέρα με την μέρα μέσω της εξάσκησης και παίρνοντας βαθιές αναπνοές μέσα στο μάθημα ότι ξεκινάνε να χαλαρώνουνε και να εξοικειώνονται με αυτήν την χαλάρωση. Μετά από κάποια μαθήματα, φεύγουν πολύ αλλαγμένοι και με τελείως διαφορετική διάθεση, είναι πιο χαλαροί και ήρεμοι.

Σε σοβαρές παθήσεις, όπως για παράδειγμα στην κατάθλιψη ή στην αντιμετώπιση του καρκίνου ή άλλων αυτοάνοσων παθήσεων, βλέπουμε ανθρώπους που αποφεύγουν την κοινωνικοποίηση και την επαφή τους με άλλο κόσμο, αποφεύγουν την κοινωνική δραστηριότητα και επιλέγουν να βρίσκονται μέσα στην μοναξιά τους. Μοναξιά όμως που δεν είναι δημιουργική, μοναξιά που τους βυθίζει και άλλο και άλλο στην κατάθλιψη. Συνήθως αυτοί οι άνθρωποι ξεκινάνε με Personal μαθήματα και ύστερα από συστηματική εξάσκηση και ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης εισάγονται σε μικρές ομάδες. Κάπου εκεί είναι η επιτυχία του μαθήματος της Yoga. Το να ξανά ξεκινήσουν δηλαδή να ζουν στο εδώ και τώρα. Φυσικά θεωρώ κάποιες φορές απαραίτητη και την στήριξη από κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας.

Αποτελεί η YOGA μία εναλλακτική μορφή θεραπείας για αυτοάνοσα νοσήματα;

Δεδομένου ότι τα αυτοάνοσα νοσήματα χρειάζονται μία καλή ψυχολογική κατάσταση, η κάθε μορφή Yoga ή οι διάφορες πρακτικές βοηθάνε στην ευημερία της σωματικής και ψυχικής υγεία μας. Η Yoga, ως μέσο αυτοβελτίωσης και αυτό παρατήρησης ενισχύει ακόμη περισσότερο το ανοσοποιητικό μας σύστημα και μας δίνει την δυνατότητα να είμαστε παρατηρητές της δικιά μας βελτίωσης μέρα με την μέρα, γεμίζοντας έτσι έμπρακτα αυτοπεποίθηση και δύναμη.

“Have only love in your heart for others. The more you see the good in them, the more you will establish good in yourself.”

Paramahansa Yogananda

( = Έχετε μόνο αγάπη στην καρδιά σας για τους άλλους. Όσο περισσότερο βλέπετε το καλό σε αυτούς, τόσο περισσότερο θα δημιουργείτε καλό στον εαυτό σας.)

Ποια η γνώμη σου για την έννοια της αγάπης, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί στην σύγχρονη κοινωνία;

Οι ώρες που είσαι με τον εαυτό σου και κάνεις πράγματα για να είσαι καλύτερος αύριο και για τον εαυτό σου, αλλά και για όσους σε περιβάλλουν, αυτό είναι ΑΓΑΠΗ. Κάθε στιγμή που νοιάζεσαι για κάτι παραπάνω από όσα τα μάτια σου βλέπουν έχει μέσα μία δόση αγάπης, γιατί πολύ απλά δείχνεις να αντιλαμβάνεσαι, να νοιάζεσαι για μία ολότητα, της οποίας είσαι αναπόσπαστο μέλος. Το δυσκολότερο πράγμα στην αγάπη είναι ανιδιοτέλεια. Όταν μιλάμε για την αγάπη αναφερόμαστε σε ένα ολόκληρο μπουκέτο συναισθημάτων, που με μεγάλο κόπο το δίνουμε, καταπατώντας εγωισμούς, περηφάνιες  κ.τ.λ. Στην σύγχρονη εποχή, λοιπόν, αυτό μας είναι πλέον δύσκολο έως και ακατόρθωτο. Ποιο δηλαδή; Το να δίνουμε αγάπη, χωρίς αντάλλαγμα.

Δώσε 5 tips πως μπορείς να ηρεμείς και να αδειάζεις την ένταση από τον εαυτό σου μέσα στην καθημερινότητα σου .

 

Πιστεύεις η εμφάνιση του Covid 19 επηρέασε συναισθηματικά τους μαθητές σου σε ψυχολογικό επίπεδο; Εσύ πως βίωσες την κατάσταση της πανδημίας;

Παρατηρήθηκε αλλαγή και παλινδρόμηση σε κάποιες περιπτώσεις  και σε έμενα και στους ασκούμενους. Όσον αφορά την δικιά μου αλλαγή, αποφάσισα πως πρέπει να πέσω δύο ταχύτητες, γιατί είμαι και άνθρωπος που είχα συνηθίσει να πηγαίνω με πέμπτη ταχύτητα παντού  και σε περιπτώσεις που το απαιτούσαν, αλλά πιο συχνά σε περιπτώσεις που δεν το απαιτούσαν. Άλλαξα τον ρυθμό μου, άρχισα να μιλάω πιο αργά, να απολαμβάνω την βόλτα μου στον δρόμο, να μην μπουκώνω άσκοπα το πρόγραμμα μου. Τελικά μου άρεσε όλος αυτός, ο χαλαρός ρυθμός. Άλλαξα την διατροφή μου και αύξησα τις ώρες του διαλογισμού και του διαβάσματος. Όλα αυτά με βοήθησαν να διαχειριστώ τις δύσκολες συνθήκες, στις οποίες αναγκαστήκαμε να προσαρμοστούμε. Αντιλήφθηκα ότι έτσι προλαβαίνω πολλά περισσότερα πράγματα να κάνω και αρέσει και πολύ αυτός ο ρυθμός σε όλους όσους με αγαπάνε και είναι δίπλα μου. Βέβαια αυτός «ο Κορονωϊός» με ξύπνησε.

Τώρα όσον αφορά τους ασκούμενους. Ο Covid μας απομάκρυνε και μας έβαλε κάποια πλαίσια, που τελικά ίσως και να χρειάζονταν. Και αυτό γιατί έπρεπε ο καθένας να επαναπροσδιορίσει ποιος είναι, τι κάνει, που κινείται, πόσο σέβεται τους γύρω του, τον εαυτό του και σε κάποιους όπως ήταν φυσικό δεν άρεσε αυτή η ενδοσκόπηση. Κλείστηκαν πάρα πολύ μέσα τους σε αυτούς που δεν άρεσε. Υπάρχει κόσμος, θέλω να σου πω, που δεν έχει επιστρέψει στην ρουτίνα του από την καραντίνα και μετά, μέχρι και σήμερα. Αλλά υπάρχει κόσμος που έχει επιστρέψει σε ρυθμούς κανονικά. Βλέπω φόβο στην συμπεριφορά τους, ο οποίος έχει εξαπλωθεί παντού. Παίρνουν τηλέφωνο  να δουν αν θα ξανά αρχίσουν και το σκέφτονται ξανά και ξανά. Έχουν πανικοβληθεί. Αυτό που θέλω να αναφέρω είναι ότι τα μαθήματα Yoga μέσα στην καραντίνα, τα οποία γίνονταν μέσω Zoom, αποτέλεσαν σημείο αναφοράς και συντροφιάς σε πάρα πολλούς συμμετέχοντες. Περιμένανε το μάθημα πως και πως. Η συμμετοχή ήταν συγκινητική και έδειξαν για μία ακόμη φορά ότι η δύναμη της ομάδας, της επικοινωνίας, της συμμετοχής δεν αναγνωρίζει όρια και εμπόδια.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την δουλειά της Σάσσας μπορείτε να επισκεφτείτε και την ιστοσελίδα της peacockyogacenter.business.site