Πως να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατακτήσουν την δεξιότητα της συγκέντρωσης.

deksiotita-sigkentrosis

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται όλο και πιο συχνά τα παιδιά να παρουσιάζουν μία αδυναμία συγκέντρωσης σε οποιαδήποτε δραστηριότητα  σχολική ή εξωσχολική, η οποία δυσκολεύει την ομαλή διεξαγωγή της εκμάθησης και την αποτελεσματικότητά της. Tο βασικό εργαλείο το οποίο  ελέγχει  με καθοριστικό τρόπο την γνωστική  λειτουργία της συγκέντρωσης είναι ο εγκέφαλος. Λίγα λόγια για τον ρόλο του εγκεφάλου στην ομαλή ανάπτυξη του παιδιού και στην διαδικασία της εκμάθησης:

  • Ο εγκέφαλος αποτελείται από 100 δισεκατομμύρια μικροσκοπικά νευρικά κύτταρα, οι γνωστοί σε όλους μας «νευρώνες». Οι νευρώνες λειτουργούν όπως ακριβώς και τα ηλεκτρικά καλώδια. Είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους με τις συνάψεις, οι οποίες μεταφέρουν και δέχονται μηνύματα.
  • Ο εγκέφαλος είναι ένα πολύπλοκο και περίπλοκο ζωτικό όργανο που χρειάζεται χρόνια για να διαμορφωθεί και να αναπτυχθεί. H ανάπτυξη του καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τα ερεθίσματα και τα μηνύματα που του προσφέρουμε. Καθώς εξελισσόμαστε και μεγαλώνουμε το μυαλό μας εξελίσσεται και αυτό ταχύτατα, γεγονός που ευνοεί ιδιαίτερα την μάθηση και την μνήμη. Όσες περισσότερες συνδέσεις πραγματοποιούνται μέσω της γνώσης και της εξάσκησης, τόσο πιο γρήγορα εξελίσσεται και τροφοδοτείται ο εγκέφαλος. Οι ηλικίες που η ανάπτυξη του εγκεφάλου γίνεται σε γρήγορους ρυθμούς είναι κυρίως η παιδική ηλικία από 1 έτους, έως και 18 ετών. Από τα 18 έως και τα 25, οι διασυνδέσεις που χρησιμοποιούνται περισσότερο ενισχύονται και γίνονται πιο δυνατοί, χάρη στην συνήθεια και στην επανάληψη.
  • Η σημασία της συγκέντρωσης στην παγίωση γνωστικών σχημάτων ή αλλιώς στην σταθεροποίηση των ήδη διασυνδεδεμένων συνδέσεων παίζει καθοριστικό ρόλο, εφόσον βοηθάει την μνήμη να λειτουργεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Τρόποι οι οποίοι βοηθάνε τα παιδιά να συγκεντρώσουν την προσοχή τους σε μία δραστηριότητα ή σε κάποια γνωστική ασχολία:

  1. Πρέπει να μάθουμε στα παιδιά να ελέγχουν το σώμα τους είτε μέσα από την γυμναστική, είτε μέσα από απλές καθημερινές ασκήσεις του μισάωρου, οι οποίες βοηθάνε στην εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας, της αδρής κινητικότητας και της αναπνοής. O έλεγχος του σώματος έχει τα εξής αποτελέσματα:
  • Το παιδί μαθαίνει να μην ενοχλεί τους συμμαθητές του μέσα στην τάξη, λόγω της υπερκινητικότητας.
  • Ενισχύει την προσοχή και την συγκέντρωση του μέσα στο μάθημα, λόγω του ότι η προσπάθεια για να μειώσει το εύρος της υπερκινητικότητας απαιτεί πολύ ενέργεια και τον αποσπά την προσοχή.
  • Κοιμάται πιο εύκολα και ξυπνάει χωρίς να αισθάνεται κουρασμένο.
  1. Τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, για να μπορούν να ισορροπούν τον εσωτερικό τους κόσμο και να αποφεύγουν την ένταση και την ταραχή, που τους αποσπά δραστικά την προσοχή. Τα παιδιά θα ήταν καλό να ενθαρρύνονται ήδη από την πολύ μικρή ηλικία να:
  • Ονομάζουν τα συναισθήματα τους.
  • Να μιλάνε για ότι τους απασχολεί και τους φοβίζει.
  • Να αποσύρονται όταν νιώθουν κάποιο δυσάρεστο συναίσθημα, για να μπορούν να το διαχειρίζονται μόνα τους στον χρόνο και με τον τρόπο που θέλουν.
  • Να είναι ήρεμα και χωρίς ένταση πριν ξεκινήσουν κάποια σχολική εργασία ή δραστηριότητα.
  1. Η οργάνωση και το πρόγραμμα είναι απαραίτητα χαρακτηριστικά στην καθημερινότητα ενός παιδιού. Τα βοηθάνε να ελέγχουν πολύ καλά τον χρόνο τους και να μην ξεφεύγουν από αυτόν, ματαιώνοντας δραστηριότητες και προκαλώντας ένταση και μαλώματα μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον. Κάποιες προτάσεις που μπορούν να μυήσουν το παιδί σε μία πιο οργανωτική διάθεση είναι:
  • Το παιδί να συμβουλεύεται συχνά το πρόγραμμα των μαθημάτων, το οποίο να είναι σε εμφανές σημείο στο γραφείο του.
  • Να ετοιμάζει την τσάντα του για το σχολείο από το προηγούμενο βράδυ.
  • Να τακτοποιεί το δωμάτιο του και το γραφείο του πριν κοιμηθεί.
  • Να κάνει μία λίστα από δραστηριότητες και υποχρεώσεις που πρέπει να διεκπεραιώσει μέσα στην ημέρα του.
  • Να ολοκληρώνει μια εργασία πριν περάσει στην επόμενη.
  • Να έχει ένα παιδικό ρόλοι, το οποίο θα μάθει να το χειρίζεται και να το συμβουλεύεται.

Πρέπει να στηρίξουμε και να επιβραβεύουμε τα παιδιά μας σε οποιαδήποτε προσπάθεια κάνουν για να πετύχουν  τους στόχους τους. H ουσιαστική και κυρίως συναισθηματική στήριξη του γονέα αποτελεί έφορο έδαφος για την ομαλή και σταθερή γνωστική ανάπτυξη του παιδιού. ας δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να εκφράσουν την μοναδικότητα τους και να ξεδιπλώσουν τις διάφορες κρυμμένες πτυχές του εαυτού τους, χωρίς να αφήσουν την υπερκινητικό ήτα και την έλλειψη συγκέντρωσης να γίνουν τροχοπέδη για την παραίτηση τους από εμπλοκή σε σχολικές ή μη δραστηριότητες.