Μετατρέποντας τις συνήθειες σε θετικά εργαλεία στην καθημερινότητά μας.

synitheies

Τι σημαίνει συνήθεια και γιατί έχει αποκτήσει αρνητική χροιά, όταν την αναφέρουμε;

Η λέξη «συνήθεια» αναφέρεται σε πράξεις ή ολόκληρες διαδικασίες, οι οποίες πραγματοποιούνται στιγμιαία, χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη σκέψη από εμάς. Είναι πράξεις οι οποίες λαμβάνουν χώρο στην καθημερινότητα μας αυτόματα ή  υποσυνείδητα, ενώ ταυτόχρονα  τις περισσότερες φορές υποκινούνται  από ένα προκαθορισμένο πρόγραμμα το οποίο είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε, όπως είναι για παράδειγμα η εργασιακή μας πραγματικότητα ή ακόμα και οι εξωτερικές δραστηριότητες. Η  συχνότητα των προκαθορισμένων προγραμμάτων της ζωής μας μας έφτασε σε σημείο να εξοικειωθούμε τόσο πολύ μαζί τους, που δεν απαιτείται πλέον καμία δυσκολία για περάσουν σε αυτόματη εφαρμογή οι συνήθειες μας.

Θα αναφέρω κάποια στοιχεία για το πως δρα η γνωστική μας ικανότητα κατά την διάρκεια εφαρμογής πράξεων και δραστηριοτήτων που έχουν περάσει στην κατηγοριοποίηση «των συνηθειών». Ο Γκίγκερεντσερ, καθηγητής στο ερευνητικό ινστιτούτο  στο Μαξ Πλανκ του Βερολίνου, υποστηρίζει ότι ο εγκέφαλός μας δεν είναι ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής, αλλά ένα πνευματικό εργαλείο που ακολουθεί, ανάλογα με το πρόβλημα που παρουσιάζεται προς επίλυση, διάφορες στρατηγικές. Ο ανθρώπινος νους καλείται να επεξεργάζεται κάθε φορά εκ νέου τα δεδομένα και τα κοινωνικά θέματα που παρουσιάζονται στην καθημερινότητα μας, και να σκέφτεται με ποια κριτήρια θα επιλέξει να συμπεριφερθεί αναλόγως. Παράλληλα   θεωρεί, ότι  ο σύγχρονος τρόπος ζωής προκαλεί  μία υπολανθάνουσα αδράνεια  στον εγκέφαλό μας καθώς δεν  έχουμε τον χρόνο και την πολυτέλεια να παίρνουμε προσωπικό  χώρο για να επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα μας και το πως νιώθουμε μέσα σε αυτά εκ νέου, ώστε να προβούμε σε ενέργειες και  σε επιλογές που μας εκφράζουν. Κάπως έτσι καταλήγουμε να ενεργούμε σύμφωνα με την αρχή της συνήθειας, δηλαδή να  ενεργούμε με έναν συγκεκριμένο τρόπο σε μία  κατάσταση και να συνεχίζουμε να επιδιδόμαστε στην διαχείριση αυτήν ξανά και ξανά, παρόλο που μπορεί να μην παρουσιάζεται υποστηρικτική. Το συναίσθημα που λαμβάνουμε από αυτήν την χρήση των συνηθειών μας είναι η ασφάλεια,  εφόσον   δεν μας κάνει να σκεφτόμαστε και να ξοδεύουμε ενέργεια για να επιφέρουμε κάποια αλλαγή. Κάπως έτσι καταλήγουμε να πνιγόμαστε μέσα στην καθημερινότητα μας  και να δίνουμε αρνητική χροιά στην λέξη «συνήθεια», γιατί πολύ απλά δεν επεξεργαζόμαστε τις επιλογές μας.

Και τι γίνεται όταν «η συνήθεια» αποκτά θετική όψη;

Ζώντας σε μία πραγματικότητα, οπού τα δεδομένα και οι συνθήκες αλλάζουν τόσο ραγδαία, πρέπει να στεκόμαστε με σεβασμό απέναντι στις ανάγκες μας, να αναγνωρίζουμε  τα προσωπικά μας όρια και τα δικά μας θέλω, ώστε να μην χαθούμε μέσα σε μία τόσο χαοτική και εξαντλητική κοινωνία, που κινητοποιείται από μία δύναμη προς ολοκληρωτική παγκοσμιοποίηση και χειραγώγηση.

Το μόνο που χρειαζόμαστε για να προστατεύσουμε την προσωπική μας ταυτότητα είναι χώρος και χρόνος. Δυο τόσο σημαντικά στοιχεία, μέσα στα οποία μπορούμε να ξανασυστηθούμε με τον εαυτό μας, να αποδεχτούμε την αλήθεια μας , να  φροντίσουμε το σώμα μας  και να διεκδικήσουμε αυτό που δίνει νόημα στην ζωή μας και αυτό  που  είναι απαραίτητο για την ψυχική και σωματική μας ισορροπία. Το να κάνεις εσκεμμένα την επιλογής μίας εξωτερικής δραστηριότητας για την διασκέδαση και την χαλάρωση σου, με μοναδικό κριτήριο το πόσο πολύ σε ευχαριστεί και σου ταιριάζει είναι το πρώτο βήμα για να κάνεις την συνήθεια στην ζωή σου να λειτουργεί με ευεργετικό τρόπο στην ψυχολογία σου .

Τέτοιες συνήθεις μπορεί να είναι:

  1. Ένα φροντισμένο πρωινό, γεμάτο με βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, αρκετά για να δώσουν ενέργεια για το ξεκίνημα της ημέρας.
  2. Ένταξη του διαλογισμού στην ημέρα μας. (ακόμη και αν αφιερώσεις μερικά λεπτά) θα δεις ότι οι σκέψεις σου μπαίνουν σε μία σειρά και γαληνεύουν, η αναπνοή σου ηρεμεί και κάπως έτσι εστιάζεις στη βελτίωση με τον πιο όμορφο και συνειδητό τρόπο.
  3. Πρωινή Άσκηση. Η γυμναστική αποτελεί πλέον εμπεριστατωμένα απαραίτητη δραστηριότητα για την σωματική και ψυχική υγεία μας.  Θωρακίζει το ανοσοποιητικό μας σύστημα και βελτιώνει την καρδιακή μας λειτουργία. Λειτουργεί με αγχολυτικό τρόπο και καταφέρνει να μειώσει τα επίπεδα στρες σε πολύ μεγάλο ποσοστό.
  4. Ενασχόληση με τη μουσική. Η ενασχόληση με τη μουσική βοηθά να απαλλαγούμε  από το στρες, να μειώσουμε το άγχος και να εκτονώσουμε την ενέργειά μας με δημιουργικό και εκφραστικό τρόπο. Ακόμα και ως ενήλικες μπορούμε να ωφεληθούμε τα μέγιστα από την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, γιατί βοηθάει το μυαλό μας να είναι σε εγρήγορση και έτσι να έχουμε καλύτερη συγκέντρωση, να είμαστε πιο δραστήριοι και να διαθέτουμε ισχυρότερη μνήμη.
  5. Απόδραση-περίπατος με φίλους. H οργάνωση κάποιας μονοήμερης εκδρομής ή κάποιου περίπατου σε όμορφα μέρη της φύσης με καλή παρέα μπορεί να αποτελέσει αναγκαία εκτόνωση από την αγχογόνα καθημερινότητα, γεμίζοντας τις μπαταρίες μας με ενέργεια, καλή διάθεση και διασκέδαση.

 

Ακόμα να επιλέξεις τις δικές σου συνήθειες…;