«Άγχος» – Ένας απρόσκλητος και επίμονος επισκέπτης!

Το  άγχος αποτελεί πλέον ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες επίσκεψης σε ψυχιάτρους και ψυχολόγους τα τελευταία χρόνια και δεν είναι καθόλου δύσκολο να εντοπίσουμε τους παράγοντες που ευεργετούν τις συνθήκες παγίωσης ψυχικών, αγχωτικών διαταραχών. Παρολ’ αυτά, όμως το ενδιαφέρον για εμάς τους ψυχολόγους και γενικότερα των ειδικών ψυχική υγείας είναι ο διαφορετικός αμυντικός μηχανισμός που ενεργοποιείται στον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά, ανάλογα με την προσωπικότητα του, τα βιώματα του σε στρεσογόνες καταστάσεις και το υποστηρικτικό η μη περιβάλλον που ενυπάρχει γύρω από το άτομο.

Τα παιδιά και οι έφηβοι αντιμετωπίζουν με διαφορετικό τρόπο  από τους ενήλικες την εμφάνιση του άγχους και προσδίδουν σε τέτοιες καταστάσεις  μία υπερβολική ένταση και δραματοποίηση, χωρίς να ελέγχουν με ευκολία τα αρνητικά συναισθήματα και σκέψεις τους.  Οι ειδικοί ψυχικής υγείας έχουν κοινοποιήσει μέσα από άρθρα και έρευνες πολλές κατευθυντήριες γραμμές για την διαχείριση καταστάσεων άγχους και στρές σε παιδιά και εφήβους.

άγχος

Τρόποι για να διαχειριστείτε το άγχος

  1. Πάρτε τον Χρόνο σας και Επιβραβεύστε τον Εαυτό σας. 

Είναι πολύ σημαντικό να δίνετε στον εαυτό σας χρόνο και χώρο να επεξεργαστεί τα δεδομένα και τις συνθήκες που επιδρούν με καταλυτικό τρόπο στην ζωή σας. Αυτός ο χρόνος δεν σηματοδοτεί μία χρονική περίοδο αδράνειας και καθυστέρησης από το σκληρό και απαιτητικό, καθημερινό πρόγραμμα στο οποίο βρίσκεστε, αλλά αποτελεί  ένα λανθάνον παραγωγικό και ουσιώδη διάλειμμα, το οποίο θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε το σημείο στο οποίο βρίσκεστε , την συναισθηματική σας κατάσταση και να επεξεργαστείτε τα κατορθώματα σας και τα προσωπικά σας όρια.

2. Οργανώστε Ξανά τον Χρόνο σας και το Πρόγραμμά σας.

Πολλές φορές το να οργανώσετε από την αρχή το πρόγραμμά σας και να βάλετε εκ νέου τις προτεραιότητες σε σειρά, δημιουργεί μία αίσθηση ασφάλειας και ηρεμίας, ότι όλα είναι σχεδιασμένα, μελετημένα και μέσα στα χρονικά όρια που έχετε ορίσει. Αυτό βοηθάει πολύ στο να είστε αποδοτικοί και αποτελεσματικοί κατά την διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος σας και εξυπηρετεί πολύ  στο να νιώθετε χαλαροί και ξένοιαστοι κατά την διάρκεια του ελεύθερου χρόνου που ορίσατε για τον εαυτό σας,  εφόσον δεν χρειάζεται  να αναλογιστείτε τι εργασίες έχετε να ολοκληρώσετε μετά ή να θα προλάβετε για αυτές.

Η αλλαγή του προγράμματος δεν αποδυναμώνει μόνο καταστάσεις στρες και άγχους αλλά λειτουργεί και ως κινητήριος δύναμη για νέα σχέδια και νέες προκλήσεις, που εσείς οι ίδιοι θέτετε στον εαυτό σας, εφόσον έχετε επεξεργαστεί προηγούμενα προσωπικά προγράμματα και τεχνικές. Με αυτόν τον τρόπο δοκιμάζετε τον εαυτό σας σε νέα προσχεδιασμένα προγράμματα, που είναι πιθανόν, να ξεκλειδώσουν ήδη υπάρχουσες δεξιότητες και να σας μυήσουν σε νέο τρόπο σκέψης και αντίληψης. Το να οργανώνουμε ξανά και ξανά το πρόγραμμα μας και τον χρόνο μας, σύμφωνα με τις επιθυμίες μας και τους στόχους μας, μας ωθεί πιο βαθιά στην εξερεύνηση της πραγματικής μας ταυτότητας.

  1. Φροντίστε τον εαυτό σας.

«Φροντίστε τον εαυτό σας» . Ακούγεται ως μία φράση τετριμμένη και χιλιοειπωμένη, αλλά είναι μια φράση με ιατρικά αποδεδειγμένη ουσία και νόημα. 

Τι σημαίνει «Φροντίζω τον εαυτό μου»;  Αυτή η φράση δεν περιορίζεται μόνο στο να προσέχουμε την προσωπική μας υγιεινή και να τρεφόμαστε με τρόφιμα, πλούσια σε βιταμίνες και πρωτεΐνες, αλλά επεκτείνεται από την συστηματική και ευχάριστη συμμετοχή σε προγράμματα και δραστηριότητες σωματικής άσκησης, έως και την δημιουργική ασχολία με οποιαδήποτε μορφή τέχνης. Φροντίζω τον εαυτό μου σημαίνει με τροφοδοτώ  με ευχάριστα, εποικοδομητικά ερεθίσματα, τα οποία ξυπνάνε και ερεθίζουν όλες τις  γνωστικές δεξιότητες του μυαλού, τις κινητικές δεξιότητες και τις καλλιτεχνικές ανησυχίες που κρύβονται καλά μέσα μας. 

Τι σημαίνει «Φροντίζω τον εαυτό μου»;  Αυτή η φράση δεν περιορίζεται μόνο στο να προσέχουμε την προσωπική μας υγιεινή και να τρεφόμαστε με τρόφιμα, πλούσια σε βιταμίνες και πρωτεΐνες, αλλά επεκτείνεται από την συστηματική και ευχάριστη συμμετοχή σε προγράμματα και δραστηριότητες σωματικής άσκησης, έως και την δημιουργική ασχολία με οποιαδήποτε μορφή τέχνης. Φροντίζω τον εαυτό μου σημαίνει με τροφοδοτώ  με ευχάριστα, εποικοδομητικά ερεθίσματα, τα οποία ξυπνάνε και ερεθίζουν όλες τις  γνωστικές δεξιότητες του μυαλού, τις κινητικές δεξιότητες και τις καλλιτεχνικές ανησυχίες που κρύβονται καλά μέσα μας. 

  1. Επικοινωνήστε τα συναισθήματα σας με τους γύρω σας.

Μερικές φορές το να μοιραζόμαστε τις σκέψεις που μας αγχώνουν και μας πιέζουν με το κοντινό οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον, μας βοηθάει να ξεφορτωθούμε την αρνητική ένταση που συσσωρεύεται  και φυτρώνει μέσα μας. Η επικοινωνία μας κάνει να αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είμαστε μόνοι στις δύσκολες στιγμές που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και μάλιστα υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι που είτε αντιμετωπίζουν στο παρόν τα ίδια ή παρόμοια άγχη ή  τα αντιμετώπισαν στο παρελθόν και είναι κατάλληλοι να μοιραστούν την εμπειρία τους μαζί σας και να σας δώσουν κατευθυντήριες γραμμές και ανακουφιστικές συμβουλές.

Άλλες φορές αποτελεί ιδιαίτερα ανακουφιστική απλά και μόνο η παρουσία του άλλου, χωρίς να πρέπει να λάβει μέρος στην συμβουλευτική προτροπή ή να γίνει ο μέντορας σας. Η ουσιαστική παρουσία ενός ανθρώπου και η συνυφασμένη επίδραση της ενσυναίσθησης του, αρκεί για να ελαφρύνει ένα μεγάλο μέρος από το άγχος κάποιου και να τον κάνει να νιώσει δυνατό και έτοιμο να συνεχίσει την προσπάθεια του στο καθημερινό του πρόγραμμα.